Фахівець Управління Держпраці – про гігієнічні аспекти умов праці в офісних приміщеннях

08 липня 2022

Умови праці є одним з важливих чинників впливу на здоров’я людини. Одні професії мають мінімальні чинники негативного впливу і чимало позитивних, для інших – мінімальне недотримання правил безпеки може обернутися не лише хворобою, але й каліцтвом чи навіть призвести до передчасної смерті.

Фахівцями встановлено, що забруднення повітря всередині приміщень може у багато разів перевищувати забруднення атмосферного повітря. В Україні у зв’язку із соціальними змінами у суспільстві значно збільшилась кількість працюючих в офісних приміщеннях. Якщо раніше в офісних приміщеннях, окрім письмового столу із пристроєм для рахування, шафою для документів та стільців більше нічого не було, то за сучасних умов офісні приміщення – це великі площі, десятки працівників, комплект комп’ютерної та копіювальної техніки, яка генерує електромагнітні випромінювання від інфрачервоного до радіочастотного діапазону. Поряд з цим, використовується техніка для організації повітрообміну, нормалізації мікроклімату, тощо. Отже, офісні приміщення характеризуються наявністю комплексу факторів, які можуть впливати на формування стану здоров’я працюючих. Гігієна праці в офісних приміщеннях є предметом підвищеної уваги сучасної медицини. Основними чинниками, які впливають на здоров’я людини є: мікроклімат, шум, освітлення, інфразвук, вібрація, ультрафіолетове випромінювання, аерофони, ЕМП, хімічні реагенти, що пов’язані з роботою офісної техніки, з оздобленням офісних приміщень, важкість і напруженість праці, робота систем вентиляції, опалення, охолодження, кондиціювання повітря.

У сучасних офісних приміщеннях важливим є дотримання параметрів мікроклімату, особливо температури і вологості, які надають вирішального впливу на індивідуальну працездатність людей. Вагоме значення мають акустичні та вібраційні впливи. Проводячи багато часу в замкнутому просторі людина стає досить уразливою перед незначними змінами параметрів навколишнього середовища, в організмі людини накопичуються акустичні роздратування, що приводять до втоми, сонливості, нервозності, підвищення кров’яного тиску, зниження та втрати слуху, зниження працездатності тощо.

Слід зазначити, що до офісних приміщень відносяться не тільки представництва компаній, але й різні громадські установи, наукові й ділові центри. У приміщеннях такого роду одночасно перебуває велика кількість людей і працюючої оргтехніки при працюючій системі вентиляції, що зумовлює досить високі рівні шуму різних частот. В офісних приміщеннях шум часто перевищує ГДР на 5–10 дБА, що потребує відповідних заходів зменшення шуму (застосування екранів та звукопоглинаючого оздоблення).

Складно уявити нинішній офіс без персональних комп’ютерів, систем кондиціонування, копіювальної техніки і принтерів. Тим часом, спрощуючи роботу, ці блага цивілізації не кращим чином впливають на самопочуття офісних працівників. У першу чергу, мова йде про комп’ютерне устаткування. Як і багато електроприладів, персональні комп’ютери є джерелами електромагнітного випромінювання. На думку фахівців, перевищення допустимих норм цих невидимих хвиль справляє негативний вплив на серцево-судинну, нервову, ендокринну та інші системи нашого організму. Саме з цієї причини часті головні болі, підвищена стомлюваність і відсутність працездатності повинні стати приводом для занепокоєння.

Згідно з останніми дослідженнями, серйозним забруднювачем офісного мікроклімату є копіювально-розмножувальна техніка. У процесі роботи вентилятори цих машин продукують назовні підвищені концентрації різних хімічних речовин: смол, озону, оксиду азоту та інших. У повітрі офісних приміщень можна також виявити різні розчинники і органічні речовини, що містяться у фарбах, клеях, пластиках, полімерних матеріалах.

Медики склали рейтинг найбільш несприятливих для здоров’я офісних ризиків:

  1. Ожиріння (в наслідок малорухливого характеру роботи).
  2. Розвиток тромбозу (в наслідок постійного сидіння і малої рухливості)
  3. Сильні головні болі.
  4. Проблеми зі сном (непорушна, сидяча робота призводить до порушення сну, тому часто працівники дрімають, сидячи за робочим столом).
  5. Біль в руках (в наслідок довгої роботи за комп’ютером).
  6. Сильна напруга.
  7. Інфекційні захворювання (погана провітрюваність офісних приміщень).
  8. Погіршення зору.
  9. Пил.

У правильно облаштованому офісі співробітникам не тільки зручно працювати фізично, а й психологічно комфортно. Це стимулює розумовий і творчий процеси, а відповідно позитивно впливає на продуктивність праці та створює позитивну обстановку.

Для забезпечення ефективної роботи працівників велику увагу необхідно приділяти питанням облаштування приміщень, організації робочих місць та дотримання правил і норм роботи з візуальними дисплейними терміналами електронно-обчислювальних машин, зокрема:

– екран відео термінала слід розташовувати на оптимальній відстані від очей користувача на віддалі близько 60-70 см (бажано лівобічне освітлення робочого місця);

– після кожної години роботи за комп’ютером необхідно провітрювати приміщення та робити фізичні вправи;

– для операторів персональних комп’ютерів слід призначати регламентовані перерви для відпочинку тривалістю 15 хвилин через кожні дві години;

– для операторів комп’ютерного набору слід призначати регламентовані перерви для відпочинку тривалістю 10 хвилин після кожної години роботи за персональним комп’ютером.

Орест Бідяк,
головний державний інспектор відділу з питань гігієни праці 

Змінити мову