Стартував сервіс «інтерактивний інспектор». Перші результати
09 квітня 2020Нещодавно Держпраці започатковано новий сервіс для працівників та роботодавців – «інтерактивний інспектор», який дозволяє отримати відповіді на нагальні питання, що турбують обидві сторони трудового договору.
Протягом тижня з моменту впровадження цього сервісу посадовими особами територіальних управлінь Держпраці надано консультацій, роз’яснень з питань законодавства про працю, охорону, гігієну праці та надання адміністративних послуг 13 тис. 994 громадянам та представникам підприємств, зокрема, з питань:
– праці – 8 тис. 479;
– охорони та гігієни праці – 5 тис. 60;
– надання адміністративних послуг – 455.
Стосовно додержання законодавства про працю найбільше звернень надходило з питань оплати праці – 2 тис. 808, надання відпусток, у тому числі щодо примушення до написання заяв на відпустки без збереження заробітної плати – 2 тис. 120, оформлення трудових відносин – 874, звільнення, зокрема щодо примушення до написання заяв на звільнення – 816.
Щодо дотримання законодавства з питань охорони та гігієни праці найчастіше порушувалися питання порядку організації медичних оглядів працівників – 1 тис. 114, отримання дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та/або експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки – 525, порядку проведення атестації робочих місць – 521, забезпечення працівників засобами індивідуального захисту – 467.
Також роботодавців турбують питання подання декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці, таких питань надійшло – 232.
Переважно консультації та роз’яснення надавалися через засоби телефонного зв’язку, соціальні мережі, зокрема «Facebook» та комунікаційні засоби, наприклад такі як «Skype.
Зазначене свідчить, що найбільше працівників турбують питання щодо їх прав та гарантій на належні умови праці та оплату праці під час карантину.
Нагадуємо, що під час оголошення карантинних заходів, працівники мають право:
– працювати дистанційно або ж використовувати гнучкий режим робочого часу;
– працювати на умовах скороченого та неповного робочого часу;
– брати оплачувані відпустки та, за бажанням,відпустки без збереження заробітної плати;
– на оплату простою у разі припинення господарської діяльності;
– на допомогу по частковому безробіттю тощо.
Звертаємо увагу роботодавців на неприпустимість порушень законодавства про працю, в тому числі щодо примушення працівників до написання заяв про надання відпусток без збереження заробітної плати або до звільнення за власним бажанням чи то за угодою сторін. Всі звернення працівників з цих питань знаходяться на особливому контролі Держпраці та її територіальних органів. У разі наявності порушень законодавства будуть вжиті всі заходи у межах повноважень щодо усунення порушень та притягнення до відповідальності винних посадових осіб, в тому числі шляхом проведення позапланових контрольних заходів.
Будь яке порушення законодавства тягне за собою відповідальність посадових осіб, які допустили порушення (дисциплінарна, адміністративна та кримінальна), а також фінансові санкції (у разі не усунення порушень). Крім того, порушення законодавства про працю тягнуть за собою вирішення індивідуальних трудових спорів у суді і, відповідно, судові витрати та відшкодування працівникам нанесеної шкоди.
Варто зазначити, що наразі питання організації роботи може бути вирішено кількома способами, в тому числі:
Цей перелік не є вичерпним. Шляхом колективних та індивідуальних переговорів можливо винайти інші варіанти організації роботи у цей складний період.
Скориставшись функцією «інтерактивний інспектор» ви маєте можливість оперативно одержати відповіді на усі питання, які потребують нагального розгляду, а також консультації та рекомендації від спеціалістів з питань, що належать до компетенції Держпраці, з метою недопущення порушень, усунення яких у подальшому буде потребувати набагато більше зусиль і фінансових витрат.